Extreme talviurheilulajit

Extreme talviurheilulajit

Talvi on monelle extreme harrastajalle aikaa, jolloin harrastukset jätetään tauolle ja siirrytään talviunille. Mutta toisin on talven omien extreme lajien harrastajien kesken. Kesä on yhtä kitkutusta, kun odotetaan vain, että lumet tulisivat ja päästäisiin harrastamaan adrenaliinia kohottavia, vaarallisiakin lajeja keskellä kylmintä talvea.

Monet extreme talvilajit on luokiteltu jopa niin vaarallisiksi, ettei niitä voida hyväksyä esimerkiksi olympialajeiksi, vaikka niillä olisi paljonkin harrastajia. On olemassa myös paljon mielenkiintoisia talvilajeja, joilla on vankka kannattajakuntansa ja niissä kisataan maailmanmestaruudesta hyvinkin organisoiduissa kilpailuissa joka talvi. Muistathan, että näitä lajeja ei tule kokeilla ilman asianmukaista suojavarustusta ja ammattilaisen ohjaamana.

Useimmissa talven extreme urheiluissa on sama lähtökohta, lajista pitää löytyä vauhtia ja vaarallisia tilanteita. Monista eri hiihtolajeista on muokattu erilaisia extreme lajeja. Muun muassa vaarallinen nopeuslasku pääsi jopa olympialaisten esittelylajiksi vuonna 1992, mutta kun myöhemmin samana vuonna sveitsiläinen Nicholas Bochatay menehtyi laskuonnettomuudesta, tiputettiin laji saman tien olympialaisten ohjelmasta.

Jyrkännelasku on yksi todella hurjista extreme lajeista. Siinä lasketaan alas mäkeä ja hypätään alas jyrkänteiltä. Periaatteessa se siis muistuttaa mäkihyppyä, mutta siinä missä mäkihypyssä lasketaan alas hoidettua selkeää latua, on se jyrkännelaskussa melkein kuin hyppy tuntemattomaan. Jyrkännehypyn maailmanennätys on edelleen traagisesti lumivyöryssä menehtyneen Jamie Pierren nimissä, 68,6 metriä.

Skijöring on todella mielenkiintoisen ja hauskan näköinen laji. Se vaikuttaa melko haastavalta aluksi, mutta on loppujen lopuksi yksi kevyemmistä extreme urheilun muodoista ja sen voi oppia melko nopeasti. Siinä hevonen, auto tai vaikka koirat vetävät suksilla perässä tulevaa laskettelijaa. Reitin varrella voi olla erilaisia esteitä ja mäkiä, jotka pitää ylittää. Lajin jokavuotiset maailmanmestaruuskilpailut järjestetään Yhdysvalloissa.

Mäkeä voi tulla alas monella muullakin apuvälineellä kuin suksilla. Lapiokelkkailu tuli suosituksi lajiksi 90-luvulla. Siinä kirjaimellisesti lasketaan mäkeä lapion päällä istuen. Ei ihan heti kuulosta kovin vaaralliselta, mutta itse asiassa se sitä kyllä on. Pahojen onnettomuuksien takia laji jopa hävisi kokonaan julkisuudesta vähäksi aikaa, mutta palasi sitten uudestaan takaisin ja on edelleen oman harrastajakuntansa suosiossa.

laskettelu

Alamäkiluistelussa kannattaa vetää päälle parhaimmat jääkiekkoilijan suojavarusteet, sillä siinä jos kaatuu niin voi sattua aika pahasti. Kelkkaradan tapaista rataa tullaan alas luistimilla ja rata koostuu erilaisista hyppyreistä ja korokkeista mitkä toimivat esteenä, joiden yli tulee luistella tai hypätä. Aika jännittävää katsottavaa tämä laji, josta ei vauhdin hurmaa puutu.

Lumimelonnassa apuvälineenä mäen alastuloon toimii lasikuituinen nimenomaan tähän tarkoitukseen valmistettu kanootti. Kuulostaa leppoisalta laskettelulta alas mäkeä, mutta on itse asiassa todella vauhdikas laji. Kanootti voi saavuttaa todella suuren nopeuden kiitäessään alas vuorenrinnettä ja sen vaarallisuudesta kertoo ehkä sekin, että laji on kielletty suurimmassa osassa maailman laskettelukeskuksia.

Autot ja moottorikelkat

Jotta talven extreme lajeihin saataisiin vielä enemmän vauhtia ja vaarallisia tilanteita, otetaan käyttöön ihmisvoimaa nopeammat koneet. Jäärata-ajo on Suomessakin erittäin suosittu talviurheilulaji. Se vaatii kuskiltaan todella taitavaa ajoneuvon hallintaa ja nopeudet voivat nousta jopa yli 200 km/tunnissa. Jäärata tehdään yleensä luonnon jäälle ja ajolinjat ovat todella näyttäviä. Autoina toimivat vielä kaiken lisäksi useimmiten kevyet etuvetoautot, mikä tekee lajista entistä haastavampaa.

Snowcross on myös yksi lajeista mikä ei ole päässyt olympialaisiin ja sen osallistuminen muihinkin merkittäviin talviurheilukilpailuihin on evätty. Siinä tehdään erilaisia hyppyjä ja temppuja moottorikelkoilla. Näkemättäkin lajia voi vaan kuvitella kuinka haastavaa ja vaarallista se on jo itse moottorikelkan painon ja koon vuoksi. Nopeudet ovat hurjia ja korkeimmat hypyt voivat olla jopa 40 metriä korkeita.

Comments are closed.