Talviurheilun terveyshyödyt – osa 2

Talviurheilun terveyshyödyt – osa 2

Kun pakkanen saapuu ja lumi peittää maan, ensimmäinen ajatuksesi on kenties pukea villasukat jalkaan, kietoa huopa ympärillesi ja lukea mielenkiintoista kirjaa teekupposen kanssa takkatulen äärellä, mutta ennen kuin ryhdyt tähän, pieni happihyppely voisi olla juuri mitä tarvitset, sillä raikkaan ilman lisäksi talviaktiviteeteilla on monia mahtavia terveysvaikutuksia, eikä niiden jälkeen tarvitse potea huonoa omatuntoa lepotuolin uumeniin asettautumisesta. Viime osassa otimme esille hiihdon, laskettelun ja lumilautailun terveysvaikutuksista sekä annoimme vinkkejä, miten lajissa pääsee alkuun ilman vammoja. Tässä osassa esittelemme muutaman suositun talvilajin lisää ja katsomme kuinka niiden harrastaminen vaikuttaa kehoomme.

Luistelu

Ortopedinen kirurgi Angela Smith ei ole pelkästään luistelun ystävä, vaan hän on myös Yhdysvaltain taitoluistelun urheilulääketieteellisen komitean entinen puheenjohtaja ja edelleen voittaa mitaleita Yhdysvaltain Figure Skating National Showcasessa. Hän uskoo,  että luistelu todella kohdistuu kaikkiin kuntoilun komponentteihin joka tasolla. ”Sitä voi tehdä koko eliniän ajan, ja sitä voidaan tehdä yksin tai ryhmäurheiluna. Kaikki nämä asiat yhdessä tekevät siitä mielestäni melko ainutlaatuisen urheilulajin.” Luistelu on vähävaikutteista harjoittelua, ellet tee paljon hyppyjä. Se auttaa rakentamaan alavartalon lihaksia, kuten lantiota, etu- ja takareisiä, pakaroita ja pohkeita. Lisäksi hypyt voivat rakentaa luumassaa, Smith lisää. Luistelu lisää tasapainoa, joustavuutta, nopeutta ja ketteryyttä. Erilaiset luistelijat kehittävät eri lihaksia. Pikaluistelijat saavat suuremmat reidet, miehillä, jotka nostavat taitoluistelussa kumppaninsa ilmaan, kehittävät voimakkaan ylävartalon, ja ihmiset, jotka tekevät paljon hyppyjä, ovat vähemmän lihaksikkaita ylävartalossa, Smith kertoo.

Luistelu

Toinen luistelun eduista on se, että voit polttaa rutkasti kaloreita aloittelijanakin. Jos luistimilla oleminen on uutta sinulle, voit käyttää paljon energiaa vain kiertäessäsi kentän muutaman kerran.
Kun siitä tulee helpompaa, voit luistella kauemmin ja jatkaa voiman ja kestävyyden rakentamista. Smithin vinkki uusille luistelijoille on, että luistimen tulisi olla kooltaan yhden koon pienempi, kuin katukenkäsi. Monet eivät tiedä tätä, eivätkä koskaan pääse kivun ylitse. Ei ole mitään sellaista kuin heikot nilkat, hän sanoo, luistimet vain eivät ole oikean kokoiset!

Jääkiekko

Jos pidät ryhmätyöstä, jääkiekko voi olla täydellinen talviurheilulaji sinulle. Jääkiekkotutkimusinstituutin johtaja Michael Bracko sanoo: ”Se on hauskaa urheilua. Pukuhuoneessa ennen jäälle lähtemistä lentää usein vitsejä ja kaikilla on hauskaa,kun taas pelin jälkeen pukuhuoneessa on täysi mellakka päällä. Kaikki pitävät hauskaa ja vitsailevat keskenään”. Toveruuden lisäksi lajin harrastaminen harjoittaa samoja lihaksia kuin muut luistelulajit. Tämä sisältää koko alavartalon, vatsalihakset, jotka ylläpitävät tasapainoa, sekä ylävartalon, jota käytetään mailan ohjaamiseen ja käyttämiseen.Bracko sanoo, että useimmat pelaajat viettävät minuutista puolentoista minuuttiin jäällä ja sitten lepäävät sivussa 2 – 4 minuuttia. Jääkiekkoa pelatessa ihmisen syke voi nousta jopa 190, hän  sanoo, ja kun pelaaja on pois kentältä, keho polttaa kaloreita palautuakseen.

Jääkiekko

Jotta voit saada parhaan tuloksen jääkiekosta, Bracko suosittelee pelaamaan yhden liigapelin viikossa ja myös pelaamaan pari harjoittelupeliä kaksi kertaa viikossa. Bracko huomauttaa, että ihmiset, joilla on tiedossa oleva sydänongelma tai korkea verenpaine, tulisi käyttää sykemittaria, jotta he tietävät tarvitsevatko heidän hidastaa pelin aikana. Heidän kannattaa myös tarkistaa lääkäriltään ennen jääkiekkoharrastuksen aloittamista. Ja kuten kaikissa muissakin urheilulajeissa, on erittäin tärkeää juoda tarpeeksi nesteitä.Varmista, että pysyt hyvin nesteytettynä, ja juo reilusti ennen peliä, Backo kehottaa. Älä odota, kunnes peli on ohi, ennen kuin nesteytät kehosi, äläkä käytä olutta jälkikäteen nesteytyksenä, alkoholi vain edistää nesteiden menetystä. Tämä pätee kaikkiin urheilulajeihin, vesi on paras ystäväsi.

Comments are closed.